Kiedy przydadzą się autolawety?
Awarie samochodów to w zasadzie nic nowego – ot, skomplikowany mechanizm aut prędzej czy później może zostać uszkodzony z wielu różnych względów. Następstwem takiej sytuacji jest poszukiwanie odpowiedniego mechanika, który zajmie się kompleksową naprawą. A co w momencie, gdy pojazd nie może odpalić w takim miejscu, że ciężko jest poprosić kogoś o podłączenie do akumulatora? Albo w przypadku przebicia opony na środku autostrady, gdy okazuje się, że zapasowa… także do niczego się nie nadaje? W takim przypadku w grę wchodzi wezwanie fachowej pomocy drogowej, a niekiedy – choć rzadziej – transport Waszego samochodu autolawetą. Zastanawiacie się, w jakich przypadkach przyda się autolaweta i przewóz tym specjalistycznym sprzętem, a także jak zabezpieczyć przemieszczany wehikuł? Jeśli jesteście zainteresowani tą tematyką, zaspokoicie swoją ciekawość, czytając poniższy wpis – zapraszamy!
Kiedy dzwonić po pomoc drogową?
Warto zauważyć, że pomoc drogowa w dużej mierze jest kojarzona bezpośrednio ze stłuczkami czy wypadkami. Czy ten stereotyp jest faktem? A może jednak mija się z prawdą? I tak, i nie. Wystarczy zauważyć, że niektóre kolizje są na tyle silne albo niefortunne – na przykład przez uderzenie w newralgiczną część auta – że pojazd zostaje unieruchomiony. Czy można w takim razie kontynuować jazdę? Oczywiście, że nie! Zakładając, że zdarzenie miało miejsce na terenie Szczecina, autolaweta z tego miasta okaże się jedynym słusznym rozwiązaniem. Pracownicy odpowiedzialni za jej obsługę przetransportują każde uszkodzone auto do pobliskiego serwisu albo – jeśli takie jest życzenie klienta – na parking. A co w przypadku, gdy samochód będzie tylko lekko wgnieciony lub na karoserii znajdzie się rysa? Wtedy wszystko zależy od właściciela takiego wehikułu, ponieważ mimo wszystko fachowcy z pomocy drogowej są zawsze w pełnej gotowości.
Jeszcze inną sytuacją może być coraz to popularniejszy moment, do którego zdarzenia dochodzi najczęściej… na stacji benzynowej. Oczywiście mowa o wlaniu nieprawidłowego rodzaju paliwa – Diesla do benzyny i na odwrót. Z pewnością nikt nie chciałby się czymś takim chwalić, ale… no cóż – stało się. Jak sobie radzić? Są dwie możliwości – jeżeli w porę zauważyło się pomyłkę, to absolutnie nie wolno uruchamiać silnika. Z kolei w momencie, gdy motor został uruchomiony, należy go natychmiastowo zgasić. Jaki jest kolejny krok? Praktycznie od razu najlepiej zadzwonić po pomoc drogową, która może zaoferować przewóz najtańszą lawetą do mechanika. Wszystko po to, by opróżnić bak, oczyścić przewody, a także filtry paliwa oraz ogólnie cały układ paliwowy. Koszt takiej usługi wynosi około 500 złotych. Z kolei uruchomienie i nawet krótka jazda może spowodować konieczność wymiany wtryskiwaczy, a tu w grę wchodzą tysiące. Niechlubnym cenowym „rekordzistą” jest z kolei moment zatarcia silnika. Cena? Używany silnik i koszt pracy mechanika może wynosić od 2000 złotych za niskiej jakości używany silnik do kilkunastu tysięcy złotych za nowy egzemplarz!
Alternatywne wykorzystanie lawety i zabezpieczenie ładunku
Korzystanie z lawet nie zawsze musi być związane tylko i wyłącznie ze stłuczką, wypadkiem albo awarią. Niekiedy istnieje konieczność przewiezienia pojazdu z jeszcze innych powodów. Najpopularniejszym jest przemieszczenie auta lawetą z powodu nieaktualnego przeglądu technicznego lub sprowadzenie z zagranicy samochodu, którym nie można jechać „na kołach”. Co jeszcze wchodzi w grę? Coś, czego kierowcy wprost nie znoszą – transport auta na parking z powodu… złego parkowania, co nierzadko stosuje straż miejska.
Jak wygląda w ogóle zabezpieczenie samochodu, który ma zostać przewieziony? W pierwszej kolejności warto pamiętać o dobrym umiejscowieniu auta. Mianowicie, środek ciężkości powinien znajdować się na samym środku lawety. Jaki jest tego cel? Laweta będzie stabilniejsza na zakrętach, a tym samym uniknie się ewentualnej utraty kontroli nad wehikułem. Jeszcze ważniejsze okazuje się unieruchomienie auta, a więc spięcie pasami transportowymi. Absolutne minimum to 3 pasy na 3 kołach, ale znacznie bezpieczniejsze okaże się przytwierdzenie wszystkich kół. Przed wyruszeniem trzeba także bezwzględnie pamiętać o zamknięciu klamer. W grę wchodzi jeszcze współczynnik wydłużenia, a więc standard UE, według którego pasy mogą się wydłużyć maksymalnie o 4%. A gdzie się w takie pasy w ogóle zaopatrzyć? Z całą pewnością znajdzie się je w porządnej wypożyczalni lawet!
Potrzebujesz pomocy na drodze? Potrzebna autolaweta w Szczecinie i okolicy? Zadzwoń do TRANS-CAR!
Powrót do wszystkich wpisów